jouni.rosenlof@jrcomplex.fi

2016 ICT Trendit

"Complex World Needs Simple Solutions"

2016 ICT Trendit

JRComplex Oy - blogi

 

1. Software Storage IP:n päällä ottaa kiinni kuitukytkentäistä SAN:ia ja menee pikkuhiljaa ohi. IP verkkojen päällä oleva storage on huomattavasti edullisempi ja hallittavampi ratkaisu kuin kallis FC SAN ja kehittyy nopeammin. Software Storage näkyy myös storage teknologiassa, esim. raidaus muuttuu tarpeettomaksi softan huolehtiessa datan hajauttamisesta.

2. Docker ottaa paikkansa DevOps ykkösratkaisuna. Eri virtuaali-imaget vielä sinnittelee, mutta Docker jyrää tehokkuudessa. Virtuaalihostien tehtäväksi jää ajaa Docker containereita

3. Sofware Storage IOPS on saavuttanut tehokkuuden jota vaaditaan tietokantojen ajamiseen

4. Hieno Internet of Things– laite lakkaa kokonaan toimimasta pilvipalvelun kadotessa alta

5. Automatisointi jyrää ja ICT alan työpaikat vähenevät. Entisajan konffaaja nörtit alkaa pikkuhiljaa kadota ja uusi sukupolvi siirtyy suoraan mobiilisofta- tai ratkaisu maailmaan

6. PC softan kehitys vetelee viimeisiä henkosia, jos et viimeistään nyt ole alkanut kehittämään loppukäyttäjän ratkaisuja suoraan mobiilimaailmaan ja pilvipalveluihin, olet out of business

7. Windows Phone katoaa markkinoilta ja jäljelle jää Android (yli 80%) sekä Applen iPhone ja marginaalissa olevat. Markkinoille jää tietoturvan mentävä aukko valmistajalle joka pystyisi tarjoamaan urkinnalta suojatun ratkaisun, Jolla?

8. Windowsin aika on ohitse ja Win 10 floppaa, mobiiliratkaisut tulee pikkuhiljaa työpöydälle

9. Avointa koodia ja valmiita komponetteja on jo niin paljon saatavilla, että ainoastaan typerimmät hankkii suljettuja monoliitteja. Sellaista tarvetta ei ole olemassa johon ei jo löytyisi jotain valmista ja nopeasti käytettävää, tämä pätee myös mobiilisoftan kehitykseen.

10. Kustannustehokas SOTE ratkaisu kaatuu omaan mahdottomuuteensa, koska palvelujen tuottamista ei pystytä jakamaan eri toimijoille avoimien rajapintojen ja rekistereiden puutteen vuoksi. Potilastiedot tulee olemaan hujan hajan siellä täällä niinkuin tähänkin saakka ja asiakas joutuu kantamaan tietonsa mukanaan uudelle palveluntuottajalle mennessään.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *